Bagaimana Koronavirus Mendedahkan Impak China Terhadap Ekonomi Dunia

Reading Time: 5 minutes

Oleh Amy Gunia, 31 Januari 2020

Ekonomi China sedang terhenti kerana kerajaan bergelut untuk menghentikan penyebaran wabak koronavirus Wuhan, yang membangkitkan kebimbangan bahawa usaha untuk mengatasi wabak itu akan memberi akibat ekonomi di seluruh dunia.

Enam belas bandar di China, dengan jumlah gabungan lebih daripada 50 juta orang, sedang terkunci. Syarikat penerbangan di seluruh dunia membatalkan penerbangan ke China dan negara-negara termasuk Amerika Syarikat yang menggesa penduduk untuk tidak pergi ke negara ini sama sekali. Syarikat-syarikat China mula ditutup minggu lepas untuk percutian Tahun Baru Lunar, tetapi pada masa yang biasanya mereka bersedia untuk kembali bekerja, 14 wilayah dan bandaraya, yang mencakupi lebih daripada dua pertiga daripada pengeluaran ekonomi China, mengumumkan bahawa mereka tidak boleh meneruskan operasi sekurang-kurangnya untuk satu minggu lagi.

China sudah mengalami tekanan ekonomi sebelum pihak berkuasa mula melaporkan kes-kes pneumonia yang tidak diketahui kepada Pertubuhan Kesihatan Sedunia pada akhir Disember. Menghadapi ketegangan dari perang perdagangan dan permintaan domestik yang lembap, pertumbuhan KDNK rasmi pada tahun 2019 adalah yang paling perlahan sejak tahun 1990. Sekarang China dan seluruh dunia sedang bersiap untuk kesakitan ekonomi yang kelihatannya datang dengan wabak itu.

“Ekonomi China sangat penting dalam ekonomi global sekarang, dan apabila ekonomi China perlahan kita merasakannya,” kata Pengerusi Rizab Persekutuan A.S. Jerome Powell awal minggu ini. “Tidak seperti negara-negara yang berhampiran dengan China, atau perdagangan yang lebih aktif dengan China, seperti beberapa negara Eropah Barat.”

Negara yang paling ramai penduduk dunia telah menjadi integral kepada hampir setiap sektor ekonomi global. Ia adalah pengeluar terbesar di dunia dan mengimport lebih banyak minyak mentah daripada mana-mana negara lain. Pelancong China adalah pelanggan utama dalam pelancongan antarabangsa, menjadikan 150 juta perjalanan di luar negara bernilai $ 277 bilion pada tahun 2018. Dan 1.3 bilion penduduk negara ini menyediakan pasaran terbesar di dunia untuk beberapa kategori barangan pengguna-kereta, spirit, barangan mewah-mengikut Institut Global McKinsey.

Pengaruh China terhadap ekonomi global jelas dalam nama jenama yang bertindak balas terhadap wabak tersebut. General Motors dan Honda, yang mengeluarkan kenderaan di Wuhan, mengumumkan bahawa mereka cuba menentukan bila akan dibuka semula. Apple mengehadkan perjalanan pekerja dan pada 28 Jan membuat liputan yang luar biasa untuk pendapatan 2020 yang dijangkakan pada suku pertama, dengan menyebut “ketidakpastian” di sekitar kesan virus itu. Ketua Pegawai Eksekutif Royal Dutch Shell menyifatkan wabak ini “membimbangkan pembangunan” dan berkata gergasi minyak itu sedang bersedia untuk persekitaran ekonomi yang “sukar dan tidak pasti”. Syarikat bersekutu WeWork menutup lebih daripada 50 pejabat di seluruh China untuk sementara waktu, dan Facebook telah menghentikan perjalanan yang tidak penting ke negara ini. IKEA telah menutup semua kedai di China dan KFC dan Pizza Hut telah menutup ribuan cawangan. Starbucks telah menutup kira-kira separuh daripada 4,100 kedai di tanah besar dan McDonald’s telah menutup sementara restornnya di lima bandar di wilayah Hubei, di mana terletak Wuhan. Disney telah menutup taman tema di Shanghai dan Hong Kong.

Lebih besar daripada SARS

Wabak virus yang menjangkiti hampir 10,000 orang, membunuh lebih daripada 200 orang di China dan menyebar ke sekurang-kurangnya 20 buah negara, menimbulkan kenangan tentang wabak lain: sindrom pernafasan akut yang teruk (SARS) yang bermula di China pada tahun 2002 dan menyebabkan kematian hampir 800 orang di seluruh dunia. Kesan ekonomi SARS dirasai kebanyakannya di China. Satu kajian menganggarkan bahawa krisis SARS memotong produk domestik kasar tanah besar China sebanyak 1.1% dan Hong Kong, di mana sektor perkhidmatan adalah tonggak ekonomi, sebanyak 2.6%.

Tetapi sejak tahun 2003, China telah meningkat dari ekonomi keenam terbesar di dunia – hanya lebih besar daripada Itali – kepada yang kedua terbesar, bernilai hampir $ 14.55 trilion pada 2019, hampir sama besarnya dengan keseluruhan Kesatuan Eropah. China juga merupakan rakan perdagangan yang penting untuk ekonomi terbesar di dunia. A.S., Jepun dan India mengimport lebih banyak barangan dari China daripada tempat lain dan E.U. dan Brazil menjual lebih banyak ke China daripada mana-mana negara lain. Pakar mengatakan bahawa ini mungkin bermakna sebarang kejatuhan dari koronavirus Wuhan akan melanda ekonomi global yang jauh lebih sukar daripada SARS.

“Limpahan akan menjadi lebih besar, kerana China mempunyai peranan yang lebih besar dalam ekonomi dunia,” kata Warwick McKibbin, seorang ahli ekonomi di Universiti Kebangsaan Australia, dan salah seorang penulis mengenai kajian kesan ekonomi SARS, memberitahu TIME. “Pendapatan ramai orang Cina telah meningkat, ada kelas menengah yang sangat besar dan jadi perbelanjaan perjalanan dan penggunaan barangan jenis mewah – akan berpotensi mempengaruhi kesan secara berbeza daripada pada tahun 2003.”

Pasaran kewangan telah merosot minggu ini kerana para pedagang bergelut untuk harga dalam risiko wabak tersebut. Pelabur telah memindahkan wang mereka ke kawasan selamat seperti dolar A.S., yen Jepun dan emas. Harga sesetengah komoditi, termasuk minyak, telah menurun dengan ketara terhadap kebimbangan bahawa virus dan langkah-langkah untuk menampungnya akan mengakibatkan permintaan yang lebih rendah dari China, menurut Rabobank, bank Belanda dan firma perkhidmatan kewangan.

Industri cuba bertahan apabila virus makin menularĀ 

Koronavirus Wuhan kelihatan kurang mematikan daripada SARS, yang membunuh hampir 10% daripada mereka yang dijangkiti, tetapi bilangan jangkitan terus melonjak. Ketakutan terhadap penularan boleh menjejaskan permintaan pengguna dan memberi impak terhadap semua dari pelancongan kepada lawatan perniagaan dan perkhidmatan di negara-negara yang terjejas, menurut Moody’s Investor Services.

Ketakutan tersebar dengan cepat. Di Hong Kong, 900 batu dari Wuhan, hanya satu-satunya tempat di mana ramai orang ramai dapat dilihat berkumpul minggu ini berada di luar farmasi di bandar, di mana penduduk berada dalam barisan berjam-jam atau bahkan berkhemah semalaman untuk mendapatkan bekalan baru topeng muka perlindungan. Lebih dari 700 batu dari Wuhan di barat laut wilayah Gansu, Lanzhou, biasanya restoran dan bar yang sibuk kini kosong. Jalan-jalan di kota besar seperti Beijing dan Shanghai hampir kosong. Di barat daya wilayah Yunnan, hampir setiap kedai di destinasi pelancongan Lijiang ditutup pada hari Khamis – termasuk empat dari lima farmasi dan klinik tempatan.

“Semua orang di sini sangat ketakutan, bandar lama berada dalam keadaan terkunci, tiada siapa yang meninggalkan rumah mereka,” kata salah seorang pemilik restoran di Lijiang kepada TIME, meminta supaya tidak dikenali kerana sensitiviti keadaan.

Ia sudah jelas bahawa koronavirus Wuhan akan melanda pelancongan dengan teruk. Pihak berkuasa China telah mengumumkan larangan keluar sementara untuk perjalanan berkumpulan. Hong Kong, Taiwan, Singapura dan Filipina telah menghentikan menerima pelawat dari wilayah Hubei China, dan Rusia dan Mongolia telah menutup sempadannya dengan China. Syarikat penerbangan di seluruh dunia, dari United Airlines ke British Airways telah mengurangkan penerbangan ke dan dari China atau menggantungnya sama sekali.

Thailand – destinasi popular untuk pelancong China – menjangkakan untuk melihat kekurangan dua juta pelawat dari China dalam tempoh tiga bulan akan datang. Di Jepun, beberapa syarikat pelancongan sudah mempunyai puluhan ribu pembatalan. Ketua ekonomi di SMBC Nikko Securities menganggarkan bahawa jika kerajaan China mengharamkan perjalanan ke luar negara selama enam bulan-perbelanjaan senario yang melampau oleh pelancong kumpulan China akan merosot $ 83.1 bilion dan mengambil 0.1 mata peratusan daripada pertumbuhan ekonomi global.

“Sektor utama, seperti pelancongan, semakin bergantung kepada perniagaan dari China,” kata Mark Humphery-Jenner, profesor kewangan di Universiti New South Wales, kepada TIME. “Coronavirus dan kesannya menunjukkan bahawa China adalah bahagian penting dalam ekonomi dunia.”

Pengeluaran untuk sektor dari kereta ke teknologi juga mungkin akan melanda. Beberapa pembuat kenderaan mempunyai kilang pemasangan di Wuhan, termasuk General Motors dan Honda. Toyota Motor Corp telah menghentikan pengeluaran China sehingga 9 Februari dan Ketua Pegawai Eksekutif Apple, Tim Cook, berkata syarikat itu mengambil langkah-langkah untuk “menghadapi apa-apa kerugian pengeluaran yang dijangkakan.”

McKibbin mengatakan bahawa banyak telah berubah sejak tahun 2003 dan hari ini banyak syarikat bergantung kepada pengeluaran Cina. “Ia sebenarnya menyakiti rantaian pengeluaran.”

Eswar Prasad, seorang profesor ekonomi di Cornell University, memberitahu TIME bahawa wabak itu boleh menyebabkan syarikat-syarikat multinasional yang telah menilai semula rantaian bekalan mereka, disebabkan peningkatan upah di China dan ketegangan perang perdagangan, untuk mengurangkan jejak pengeluaran mereka di negara ini. Dia juga berbunyi satu amaran.

“Ekonomi China kini menjadi raksasa global berbanding saiznya yang lebih sederhana pada masa wabak SARS,” katanya, “jadi kejutan kepada pertumbuhan China akan mempunyai kesan besar di seluruh dunia.”

Artikel di atas diterbitkan di portal Time.com dalam bahasa Inggeris pada 31 Januari 2020.