KUALA LUMPUR: Kerajaan baru Malaysia akan menukar logo pelancongan rasmi yang memaparkan orangutan memakai cermin mata hitam selepas ia mencetuskan kekecohan, kata seorang menteri pada Selasa (14 Ogos).
Logo “Visit Malaysia 2020” mempunyai imej orangutan dengan lengannya di belakang bahu monyet, gambar penyu dan tulisan berwarna-warni dan tidak sekata.
Ia dilancarkan pada bulan Januari sebagai sebahagian daripada kempen untuk menarik lebih ramai pelancong ke negara ini tetapi ia secara meluas diserang kerana dikatakan hodoh dan lapuk, dengan beribu-ribu orang menandatangani petisyen supaya ia ditukar.
Walaupun kritikan itu, menteri pelancongan ketika itu mempertahankan reka bentuk itu, yang juga termasuk imej ikonik Kuala Lumpur, Menara Berkembar Petronas.
Sejak pemerintahan Najib Razak dikeluarkan dari kuasa pada bulan Mei, Menteri Pelancongan yang baru Mohamaddin Ketapi kini berjanji untuk mengubah logo itu.
Satu peraduan akan diadakan untuk mengubah reka bentuknya, beliau dipetik sebagai berkata, tetapi beliau menegaskan bahawa ia tidak dibuang sepenuhnya.
“Kami tidak memburukkannya tetapi kami akan memperbaikinya. Ada banyak aduan yang tidak baik,” katanya dipetik dari portal berita Malaysiakini.
Menteri itu memberitahu lagi bahawa imej orangutan dalam cermin mata hitam mungkin perlu dikritik sebagai “hodoh”.